Nieuw bericht vanuit Filipijnen!

23 februari 2017 - Parañaque, Filipijnen

Goedemorgen Nederland

Terwijl er in Nederland windstoten zijn liggen wij hier lekker met 31 graden aan het zwembad in de zon. Prima stage dagje zo!
De reden dat we dagen hebben waarbij we nieuwniks te doen hebben is dat we niet meer naar de sloppenwijken mogen. Althans nu nog niet. In de "veilige" sloppenwijken voor ons zijn pas 2 meiden doodgeschoten. Naar aanleiding daarvan moeten we onze veiligheid voorop stellen. De vrijwilligers moeten het eerst aanzien in de sloppenwijken en kijken hoe de veiligheid is. Misschien mogen we er een keer heen, maar dan blijven we wel in de prive taxi van Didit met geblindeerde ramen.

Verder zijn de woensdag en vrijdag super leuk met de kindjes! Wij leren de kindjes allerlei acitiviteiten aan, maar de kindjes leren ons ook allerlei spelletjes. Gisteren hebben Juul en ik meegegaan met een populair spelletje in Filipijnen. Het leek heel makkelijk, maar we bakten er helaas niks van.

Elke keer zien we steeds nieuwe kinderen en nieuwe jonge moeders. Gisteren kwam er bijvoorbeeld een meisje van 20 jaar oud binnen. Ze had een baby bij zich van bijna 1 jaar oud. Moet zelf persoonlijk niet aan denken om nu al een kind te hebben. Gedurende de dag kregen we haar verhaal te horen. Helaas is ze op haar 14e levensjaar verkracht en daardoor heeft ze heel lang niet meer gepraat. Didit had haar toen opgevangen. Toen ze 16 jaar was werd ze verliefd en raakte ze zwanger. Tijdens de geboorte is helaas haar baby overleden. En nu is ze voor de 2e keer zwanger geraakt en het kindje is gelukkig gezond! De vader van het kind is buitenbeeld. Zondag gaan we de dopingsfeest vieren van haar zoontje!

Afgelopen dinsdag zijn Juul ik dan eindelijk alleen op stap geweest. Didit had er meer vertrouwen in ons dan wij het hadden. Eerst moesten we met een jeepney richting SM BF en daarna overstappen op een fX naar makati. Het is ons gelukt! Makati is heel groot shoppingsgebied met verschillende malls. We hebben maar 2 kleine gedeeltes ervan gezien, dus we gaan nog een keer terug om de rest te zien!
Manila heeft echt 2 kanten. Wij zitten hier een beetje in een armoede gebied. Toen we Makati binnen reden zagen we alleen maar hele hoge gebouwen. Het is te vergelijken met Dubai. Ook zijn er veel toeristen in Makati dus we voelden ons eindelijk niet aangekeken. De terugweg hebben een grab driver gehuurd. Via een app kan je een chaffeur regelen die je terugbrengt, superhandig! Een grab driver heeft ons vandaag ook bij het zwembad afgezet.

Verder hebben we nog leuke weekenduitjes op de planning staan!
Weekend van 4 maart gaan we heerlijk vliegen naar Donsol. We hebben lekker een luxe resort geboekt voor een uitstekende ontspanning. En daar gaan we met walvishaaien zwemmen, weer iets om van mijn bucket list af te strepen!

Weekend van 18 maart staat een trip gepland richting sagaga. We gaan dan samen met Rhea en Paul.

Weekend van 1 april gaan we het mooiste eiland van Filipijnen bezoeken, namelijk Palawan! We zijn van plan om naar El Nido te gaan!

Genoeg leuke dingen gepland!

Maar er zijn nog veel meer leuke dingen in Filipijnen. Kortom de 10 weken zijn eigenlijk wel te kort helaas.

Tot mijn volgende blog!

1. Aadje:
    23 februari 2017
    Pff heftig Lies! Pas aub goed op jezelf! Denk aan je veiligheid.
  2. Jan:
    23 februari 2017
    Wow. Wat fijn dat jullie het zo fijn hebben